Posted in Nezařazené

Svižný hybrid Mini Cooperu

Svižný hybrid Mini Cooperu Zveřejněno 31. 1. 2019

Vozy značky Mini jsou známy především osobitým vzhledem, automobilka se ale rozhodně nebrání jít s módou ani v oblasti technologií. Toho je důkazem novinka Mini Cooper S E Countryman All4, která kromě vzrušujících sportovních vlastností nabízí také možnost jízdy čistě na elektrický, bezemisní pohon.

 Mini Cooper S E Countryman All4 není debutem této britské automobilky na poli elektromobilů. Už Mini E z roku 2008 patřilo k průkopníkům elektrického pohonu, nový Mini Countryman je však prvním sériově vyráběným vozem této značky s plug-in hybridním pohonem. Přední kola tak pohání spalovací motor a zadní elektromotor, díky čemuž dokáže tento vůz jet čistě na elektřinu nejen ve městě, ale také mimo něj, a to konkrétně do rychlosti 125 km/h a do vzdálenosti 40 kilometrů. Umí tak nabídnout spoustu potěšení i při vyjížďkách mimo zpevněné silnice.

Kombinace technologií

Pod kapotou tohoto Mini se ukrývá zážehový tříválec s přeplňováním TwinPower Turbo nejnovější generace, který ze zdvihového objemu jednoho a půl litru poskytuje nejvyšší výkon 100 kW, tedy 136 koní. Maximální točivý moment 220 Nm je k dispozici již od 1250 otáček za minutu. Spalovací motor je kombinovaný s modifikovanou šestistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic, jež podle charakteristického principu značky přenáší hnací sílu na přední kola. Druhou pohonnou jednotkou modelu je elektromotor umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru, který disponuje nejvyšším výkonem 65 kW, tedy 88 koní a točivým momentem 165 Nm. Ten je k dispozici již při rozjezdu od nulových otáček a nabízí také konstantní přísun a mimořádnou účinnost výkonu i ve vysokých otáčkách. Elektromotor svůj výkon posílá na zadní nápravu prostřednictvím dvoustupňového převodu. Před elektromotorem pod zadními sedadly je uložen lithium-iontový akumulátor s kapacitou 7,6 kWh, který lze nabíječkou Wallbox s nabíjecím výkonem 3,6 kW plně nabít za dvě a čtvrt hodiny. Nabíjení z běžné domácí zásuvky zabere o hodinu déle.

Dva motory a čtyři poháněná kola

Systém inteligentního řízení toků energie, který ovládá řídicí jednotka plug-in hybridního systému, je zárukou, že si díky spolupráci obou motorů užije řidič jak zábavu za volantem, která se od Mini očekává, tak hospodárnou jízdu za všech okolností. Při využití elektromotoru je totiž S E Countryman All4 schopen nabídnout bezemisní potěšení z jízdy v mnoha situacích každodenního provozu, avšak v případě potřeby razantní akcelerace podporuje elektromotor funkcí Boost spalovací jednotku. Při jízdě je využívána vždy jen jedna ze dvou pohonných jednotek, zatímco druhá se může kdykoli přidat a optimalizovat trakci, jízdní stabilitu a obratnost. Signál spouštějící druhou pohonnou jednotku vychází z řídící jednotky systému DSC, který neustále analyzuje jak situaci na silnici, tak řidičovy požadavky.

Možnost vlastní volby

Pro nastavení provozního režimu může řidič používat také páčkový přepínač eDrive. Ve standardním módu Auto eDrive je Mini Cooper S E Countryman All4 poháněn do rychlosti 80 km/h pouze elektřinou, ve vyšších rychlostech a v případě potřeby vysokého výkonu se automaticky připojí spalovací motor. V režimu Max eDrive se vozidlo pohybuje pouze na elektrický pohon, a to až do rychlosti 125 km/h. Pro ulehčení vysokonapěťovému akumulátoru nebo doplnění jeho nabití na úroveň vyšší než devadesát procent lze zvolit nastavení Save Battery. Pokud je Mini Cooper vybaven navigačním systémem a navádění je aktivní, předvídavý systém řízení toků energie se postará o projetí nejvhodnějších úseků čistě na elektrický pohon. Na základě navigačních dat je provozní strategie hybridního ústrojí směřována na využití energie vysokonapěťového akumulátoru v maximální možné míře.

Ve stylu Mini

Jak už tomu u vozů této na design silně zaměřené automobilky bývá, Mini Cooper S E Countryman All4 je vyladěn zevnitř i zvnějšku. Například zásuvka pro dobíjecí kabel je umístěna pod víčkem v bočním dekorativním prvku na levém předním blatníku a žluté „S“ na víku zavazadlového prostoru upozorňuje, že máme co dočinění s vozem, na němž si vyhráli jak inženýři, tak designéři. V prakticky a atraktivně řešeném interiéru se vyjímají žlutý spínač Start/Stop uprostřed panelu s páčkovými přepínači a výkonový kulatý dotykový displej v přístrojovém štítu. Opěradla zadních sedadel, jež mohou být plně sklopena a nastavena do různých úhlů, jsou dělena v poměru 40:20:40.

Mini Cooper S E Countryman All4 je standardně nabízen s rádiem Mini Visual Boost s šesti a půlpalcovým barevným dotykovým displejem v centrálním přístroji, který zobrazuje údaje, jakými jsou úroveň nabití vysokonapěťového akumulátoru a provozní režim hybridního pohonu. Ve spojení s volitelným paketem Wired je součástí výbavy navigační systém Mini Professional, jež se ovládá dotykovým displejem s uhlopříčkou 8,8 palců nebo dotykových ovladačem na středovém tunelu.

Mini Cooper S E Countryman All4

Zrychlení:                                          0-100 km/h:6,8 s 

Max. rychlost:                                 198 km/h

Výkon:                                              165 kW

Objem:                                              1,5 l turbo + elektromotor          

Spotřeba:                                         2,4 l/100 km

Hmotnost:                                       1735 kg

Rozvor:                                             2670 mm           

Cena v základní výbavě:                982 800 Kč včetně DPH