Posted in Nezařazené

EDICE LOUIS VUITTON TRAVEL BOOK SE ROZŠIŘUJE O DÍLY VĚNOVANÉ JIŽNÍ AFRICE

EDICE LOUIS VUITTON TRAVEL BOOK SE ROZŠIŘUJE O DÍLY VĚNOVANÉ JIŽNÍ AFRICE Zveřejněno 5. 4. 2016

Edice Louis Vuitton Travel Book je pozvánkou na skutečné i virtuální cesty obohacené o intelektuální stimulaci a výjimečné okamžiky. Na stránkách těchto reprezentativních publikací naleznete ilustrace slavných umělců i začínajících a talentovaných výtvarníků, kteří vyprávějí příběhy měst a zemí, které navštívili. Dozvíme se prostřednictvím jejich „očí“ leccos o architektuře, tom zvláštním světle, které každé místo má, stejně jako o životech místních obyvatel. Edice Travel Book navazuje na úspěšnou edici Louis Vuitton Carnets de Voyage, které téměř dvacet let nabízela dobrodružství a zážitky viděné optikou několika výjimečných ilustrátorů a akvarelistů. Travel Book nabízí nový, moderní pohled na cestování a zaměřuje se na odlehlá a divoká místa, stejně jako na města, která nikdy nespí.

Umělkyně Chéri Samba z Konga nám společně s Belgičanem Brechtem Evensem představí svoji vizi Paříže. Američan Daniel Arsham se vydal na Velikonoční ostrov; Francouz Jean-Philippe Delhomme zpracoval New York, a mladá japonská ilustrátorka se vrhla na Londýn. Benátky byly zvěčněny slavným mistrem žánru manga Jirô Taniguchi; Vietnam poznáme díky Italovi Lorenzu Mattottimu; vzdálenou Arktidu nám přiblíží Ir Blaisse Drummond; Edinburgh nám představí Floc’h – nejvíce britský z Francouzů; a do Jižní Afriky se vypravil čínský malíř Liu Xiaodong.

eee

Každý umělec dostal zadání zpracovat místo, kde nikdy předtím nebyl. Dostává se do konfrontace s neznámem, které ho stimuluje k objevování. Tam, kde to neznáme, máme tendenci vnímat vše ostřeji a rádi se necháme překvapit něčím novým nebo něčím, co známe, ale rádi se s tím opět setkáváme. Vize místa jako prázdného plátna či nepopsaného listu, který je inspirací ke komentářům, které mohou být narativní, něžné, satirické či pitoreskní.

Tyto cestopisy nejsou jen pouhým skicářem, ale také výběrem z bohaté estetiky moderního umění. Kreativní světy, které se nám v těchto knihách představují, jsou velmi rozmanité: na svých cestách umělci, kteří sami pocházejí z různých částí světa, dostali volnou ruku při výběru svého způsobu umělecké exprese – kresbu, malbu, koláž, ilustraci, komiks nebo manga. Některé z originálních uměleckých děl, která takto vznikla, jak figurativní, tak abstraktnější, do své sbírky moderního umění zakoupila společnost Louis Vuitton, která se tak opět obohatila o neotřelé formy a pohledy.

Limitovaná edice 30 kusů každého z nových titulů edice bude – očíslovaná a s podpisem autora – ke koupi ve vybraných obchodech Louis Vuitton. Od května 2016 si můžete přečíst exkluzivní rozhovory s umělci na webových stránkách louisvuitton.com na sociálních sítích Louis Vuitton.

BRECHT EVENS PARIS

Pro dílo Brechta Evense je typický „plodný chaos“, z něhož vycházejí neuvěřitelné kombinace reality a fantazie. Je jako hřiště a prostor, který je fluidní a extrémní; místo, kde něžnost inspiruje násilí a z magie se stává noční můra. Brecht Evens se narodil v roce 1986 v městě Hasselt v holandsky hovořící části Belgie. Brecht Evens sám sebe označuje spíše za autora komiksů než za malíře – protože příběhy, které vypráví, se „nevejdou do jednoho obrazu.“

Podle Brechta Evense by také každý návštěvník a fanoušek umění měl mít možnost „odnést si domů album, do jehož prohlížení se zcela ponoří.“ Nadějnému mladému umělci bylo pouhých 22 let, když mu vyšla kniha The Wrong Place, která volně vycházela z jeho diplomové práce na umělecké škole Luca School of Arts v Ghentu. Jednalo se o jeho první publikovaný komiks ve Francii a začátek jeho plodné spolupráce s vydavatelstvím Actes Sud.

fff

Brecht Evens získal za The Wrong Place cenu Willy Vandersteena a „Cenu za odvahu“, která se uděluje v rámci Festivalu d’Angoulême (2011). Jeho prvotina si zručně pohrává s komiksovým žánrem, stejně jako další projekty Brechta Evense, The Making Of a Panther. Brecht Evens navazuje na tradici slavných  mistrů a ilustrátorů – od Bruegela staršího po Evera Meulena; Brecht Evens vynalézá svůj vlastní obrazový jazyk, v němž hromadí struktury a vrstvy materiálů a médií – od akvarelu, přes kvaš, indickou malbu inkoustem, až po barevné pastely. Jeho tvorba, nezkrocená, divoká, se nenechá spoutat rámem. Brecht Evens nepoužívá typické komiksové bubliny, ale zato miluje optické iluze a falešnou perspektivu. Jeho svět je – jako on sám – ve stavu stálé metamorfózy: minimalistický, plný detailů, elegantní, psychedelický, temný, figurativní a abstraktní, neuvěřitelně svobodný a zároveň znepokojivý.

Evens je skvělý vypravěč příběhů a skvělý i nebezpečný (jako jeho postava Panther, vznešené zvíře, které pohánějí temné touhy, a které okouzlí mladou dívku). Jeho příběhy jsou svůdné i znepokojivé. V obrazech, které jsou vystaveny v předních galeriích (například Galerie Martel v Paříži) a na prestižních festivalech (Festival international de la bande dessinée d’Angoulême, 2013; Rencontres du 9e art, Aix-en-Provence, 2016), se zrcadlí hledání naší vlastní duše. K objevení nových forem a vzrušujících detailů je nutné pozorné oko – divák se tak stává objevitelem světa, který se tak stává jeho světem. Brecht Evens pracuje pomalu; se svými obrazy tráví hodně času – naslouchá, co mu šeptají, a teprve potom pokračuje na své umělecké cestě, jejíž konec nikdo nedohlédne.

LIU XIAODONG SOUTH AFRICA

Liu Xiaodong je jedním z předních čínských soudobých výtvarníků. Využívá také média filmu, fotografie a textu. Citlivě konfrontuje a popisuje prožitky z neznámých míst a kultur.

Liu Xiaodong se narodil v roce 1963 v malém městě Jincheng v severovýchodní Číně, kde jeho rodiče pracovali v místních papírnách. Ve věku jedenácti let se rozhodl nejít cestou umění bojových, která byla v té době jeho vášní, a věnovat se místo toho umění výtvarnému – přestěhoval se ke svému strýčkovi, kde studoval umělecké techniky. Později přesídlil do Pekingu, kde studoval na střední škole a následně na Národní akademii výtvarného umění, kde je dnes profesorem.

Socialistický realismus, umělecký směr odvozený od francouzského realismu poloviny devatenáctého století, přišel do Číny v době maoismu a byl široce vyučován na uměleckých školách kontinentální Číny po jejich opětovném otevření po revoluci v roce 1977. Dílo Liu Xiaodonga navazuje moderním způsobem na tradici socialistického realismu, s nímž se setkal při studiu. Liu Xiaodong přistupuje k tvorbě velmi osobitým stylem – tvoří in situ a jeho umělecký proces připomíná performanci a sociální intervenci. Spřádá složité příběhy a využívá osobitosti daného místa – jeho proces v tomto směru připomíná filmovou tvorbu a jeho obrazy tak dostávají nový, hlubší rozměr. Jeho obliba filmu nikterak nepřekvapuje, protože Liu Xiaodong je osobně propojen se slavnou šestou generací čínských filmových tvůrců, do které patří Jia Zhangke, Zhang Yuan a Wang Xiaoshuai. Liu Xiaodong s těmito filmaři v minulosti spolupracoval jako herec a umělecký ředitel.

qqqq

Jeho metoda se v něčem podobná práci antropologa – Liu Xiaodong se noří do rituálů, tradic a kultur specifických míst, a tak vytváří dialog se studenty a transsexuály, vojáky, potulnými nádeníky, náboženskými vůdci i majiteli restaurací. Prostřednictvím těchto vztahů zachycuje širokou škálu emocí a smyslů individuální i společné identity. Film, fotografie a literatura se stává součástí jeho obrazů jako způsob vidění a prožívání současného světa – každé z těchto médií umělci umožňuje pružně měnit perspektivu a získat hlubší porozumění sociálních otázek. Ve svých dílech Liu Xiaodong neustále klade otázky a zkoumá konflikty, které se rodí ze společenského a politického neklidu, který je sám vedlejším produktem vysídlení, vykořenění, zhoršující se kvality životního prostředí a urbanizace. Toto téma ho zavedlo nejen do různých částí Číny, ale v poslední době i do Mongolska, Thajska, na Kubu a do Rakouska, Japonska, Itálie a Británie.

Tvorba Liu Xiaodong se dočkala výstav po celém světě. Mezi jeho nejvýznamnější samostatné výstavy poslední doby patří výstava Childhood Friends Getting Fat — Moving Image of Liu Xiaodong 1984–2014 v Minsheng Art Museum v Šanghaji v roce 2014 a výstava Painting as Shooting ve Fondazione Giorgio Cini v Benátkách v roce 2015. Liu Xiaodong byl také jedním z umělců, kteří se velmi úspěšně představili na výstavě soudobého čínského umění v galerii Fondation Louis Vuitton v roce 2016.

www

Foto: Archiv firem